“AANGENAME SFEER AAN HET ONTHAAL DANKZIJ HET LOTTOVERKOOPPUNT”

AD Delhaize Opwijk genereert meer omzet met de producten van de Nationale Loterij

Een Lotto-verkooppunt in de supermarkt brengt niet alleen een omzetstijging met zich mee, er zijn nog een heleboel andere voordelen aan verbonden als retailer. Er staat geen termijn op de producten van de Nationale Loterij waardoor er geen risico op verlies is en bovendien gebeurt de bestelling en levering van loterijproducten volledig automatisch wat heel wat administratieve rompslomp bespaart. “Maar het belangrijkste van alles is de aangename sfeer aan mijn onthaal”, aldus zaakvoerder van AD Delhaize Opwijk Dieter Debaveye. “Nog nooit is een lottospeler slechtgezind mijn winkel buiten gewandeld.”

DYNAMIEK AAN HET ONTHAAL

Op eigen initiatief

AD Delhaize in Opwijk deed de deuren open op 13 april 2017. Amper twee maanden later was er ook een loterijverkooppunt geïnstalleerd in de gloednieuwe winkel. “Ik had mijn aanvraag al gedaan voor de opening van onze winkel”, vertelt zaakvoerder Dieter Debaveye. “De voornaamste reden waarom ik die aanvraag had ingediend, was omdat ik graag wat dynamiek wou creëren aan het onthaal. Dat kan enerzijds door een een leveringslocatie te worden om mee te stappen in het online verhaal, of door een lottoverkooppunt op te zetten anderzijds. De retour van pakjes schrikte me echter af en ik wou helemaal geen onthaal dat na verloop van tijd een opslagplaats van pakketjes zou worden. Daarom was ik al vrij snel overtuigd en heb ik op eigen initiatief contact opgenomen met de Nationale Loterij.”

"Loterijproducten zijn een toegevoegde waarde voor eender welke supermarkt"

Toegevoegde waarde

Dieter is ervan overtuigd dat het aanbieden van loterijproducten een toegevoegde waarde is voor eender welke verkooppunt. “Hoe je het ook draait of keert, je genereert er sowieso een omzetstijging mee. Mensen komen vaak binnen enkel en alleen voor de Lotto, EuroMillions of een krasspel. De drijfveer daarachter is dat eens ze in de supermarkt zijn, ze geneigd zullen zijn ook nog vlug in de winkel binnen te springen en zo genereer je meerverkoop. Maar wat ik het belangrijkste vind, is de aangename sfeer die je ermee creëert aan het onthaal, vaak een punt waar mensen langskomen wanneer iets fout gelopen is. Een lottospeler daarentegen is altijd goedgezind, of die nu wint of niet.”

"Verkoop piekt tijdens eindejaarsperiode"

Ondersteuning

“De Nationale Loterij ondersteunt ons in allerlei communicatie”, gaat Dieter verder. “We worden regelmatig gebrieft en krijgen meldingen binnen wanneer nieuwe producten gelanceerd worden. Maar ook naar promotiemiddelen en POS-materiaal toe krijgen we alles altijd tijdig binnen per post.”

Kadoosjes en kadobomen scoren

Dat de verkoop rond de eindejaarsperiode stijgt, is geen geheim. Ook Dieter merkt dat er in zijn winkel meer gekocht wordt naar het einde van het jaar toe. Vooral Kadoosjes en kadobomen gaan als zoete broodjes over de toonbank. “Mensen weten rond deze periode vaak niet wat gekocht als geschenk en dan kunnen ze met zo’n doosje vol krasloten wel uitpakken bij vrienden of familie”, aldus Dieter. “Kadoosjes en kadobomen kunnen aangepast worden naar eender welk budget, dat maakt het een uniek geschenk.” Los van alles merkt Dieter dat hoe hoger de jackpot bij Lotto, EuroMillions, Joker+, Keno of Pick3, hoe meer er gespeeld wordt. “Ook bijkomende trekkingen zoals bijvoorbeeld de Extra Lotto-trekking van vrijdag de 13de scoren goed en worden altijd bovenop de gewone Lotto gekocht, dus dat is een mooie surplus.”

"De winkelpunten zijn een van onze belangrijkse communicatiemiddelen"

Klantenbinding

De Nationale Loterij communiceert naar haar spelers via allerlei kanalen. “Naast de klassieke en sociale media hebben we een social media ambassadeursprogramma waarbij retailers in 2 klikken kant-en-klare promotieboodschappen kunnen delen op de facebookpagina van hun winkel ”, vervolgt Miguel Ledesma, regional HUB manager bij de Nationale Loterij. “Maar een van de belangrijkste communicatiemiddelen zijn de winkelpunten. Het is daar dat onze affiches uithangen en dat klanten op de hoogte gebracht worden van campagnes en extra trekkingen. Ook Lottery Club is een voordelenprogramma en handige tool naar klantenbinding toe. Elke consument die lid is, krijgt maandelijks allerlei voordelen zoals kortingen of een gratis krasbiljet. Dat stuurt mensen opnieuw richting hun lottoverkooppunt.”
EINDEJAARSCAMPAGNE

Naar de eindejaarsperiode toe wordt het productaanbod volledig aangepast en in een winters jasje gestopt:

 
• Winners Club, een winters €3-biljet dat altijd winnend is
• Winter Fun kost € 2, hier maken 100 winnaars kans om € 2.020 te winnen
• Winter Magic kost € 5 en biedt twee hoofdloten van € 100.000
• Winter Millions kost € 10 en is een kraslot dat doet denken aan een adventskalender. Spelers maken met dit krasbiljet kans op € 500.000. Het biljet bestaat uit 31 kraszones die ofwel in één keer gekrast kunnen worden ofwel dag per dag tot aan nieuwjaar.
 
 
 
KADOOSJES EN KADOBOMEN
 De kadobomen hebben 24 gleufjes die gevuld worden met krasbiljetten naar keuze.
• De kadoosjes zijn pakketjes die tijdens de eindejaarsperiode ook verkrijgbaar zijn in thema van kerst en nieuwjaar. Naargelang het gewenste budget kunnen deze kadoosjes gevuld worden met krasbiljetten naar keuze.

 

EXTRA LOTTO TREKKINGEN
• Bovendien zijn er in december drie speciale Extra Lotto-trekkingen op vrijdag de 13e ,op 24 en 31 december. Die trekkingen hebben een extra grote jackpot van minimum €3 miljoen. Indien de jackpot niet valt op de Extra Lotto 13/12 wordt deze overgedragen naar de Extra Lotto 24/12. En indien deze niet valt op 24/12 wordt deze overgedragen naar Extra Lotto 31/12. Indien deze opnieuw niet valt, wordt deze overgedragen naar de reguliere Lotto-trekking van zaterdag 4 januari 2020.
De Nationale Loterij steunt u in alle communicatie en voorziet aangepast POS-materiaal en affiches om het verkooppunt in te richten tijdens de feestdagen. De eindejaarscampagne loopt tot eind januari 2020.